repülo
szimulátor
szimulátor építés
szimulátor építés
szimulátor építés
        Kapcsolattartó: Szőke Zsolt          Tel.: +36 20 406 2189             E-mail: repuloszimulator@gmail.com

Minden jog fenntartva © 2015
A repülésbiztonság fejlődése

Az első lépés a biztonságos repülőgépek kialakítása. Ezek fejlődését az előbbiekben áttekintettük.

Második fontos tényező a navigáció.
Eleinte térképek, iránytű és a domborzat megfigyelése szolgálta a navigációt. A rádiós rendszerek elterjedése nagy mértékben javította a repülés biztonságát. Az ILS műszeres leszállító rendszer, mely lehetővé teszi a pontos megközelítést akár rossz látási viszonyok között is, jelzi, hogy megfelelő irányba repül-e és jó-e a magassága a repülőgépnek. Hosszú távú repülésnél az útvonaluknak megfelelően az egymás után elhelyezkedő rádiós irányadók jelét követhetik a pilóták.

A további fejlődés útja a műholdas helymeghatározó rendszerek használata (GPS, Galileo), amely a repülőgép teljes, háromdimenziós pozícióját tudja nagy pontossággal megadni. Az  ACAS (Airborne Collision Avoidance System) a légi ütközést megakadályozó rendszer, amely a közelben lévő repülőgépek ACAS rendszerével is képes együttműködni és biztosítja, hogy két repülőgép 1000 láb(305m)-nál jobban ne közelíthesse meg egymást a levegőben.

További veszélyforrások lehetnek az időjárás változásai.
Pl. a pozitív villámok (amelyeknél a Föld a pozitív oldal és a felhő a negatív) ellen nincs még megfelelő védelem,  Másik igen veszélyesb légköri jelenség a szélnyírás, vagyis amikor nagy szélsebesség- és széliránybeli eltérések állnak fenn vízszintes és függőleges irányban egyaránt. Továbbá a köd vagy az erős oldalszél is okozhat katasztrófát. A gépek orrában lévő időjárás-radar, amely a gép előtti légköri viszonyokról ad átfogó képet jelentősen hozzájárul az ilyen helyzetek elkerüléséhez.

Végül, de nem utolsó sorban az emberi hibák okozzák a balestetek,
katasztrófák jelentős részét. Ezek kiküszöbölésére a pilóták
kiképzésénél egyre nagyobb szerepet kap a szimulátorokban végzett
gyakorlás, amellyel a mai, fejlett szimulátoroknak hála a legtöbb elképzelhető
vészhelyzetet be lehet gyakorolni, amivel csak egy utasszállító pilótája
szembesülhet a levegőben.
Köszönet:
Trombitás Ferencnek